Spotřeba domácností byla v loňském roce klíčovým tahounem české ekonomiky. Podle analytiků, které oslovila ČTK, se maloobchodu dařilo. Za problém ale považují pokračující zanikání malých obchodů na vesnicích kvůli vylidňování venkova i konkurenci velkých řetězců, nejistotu v podnikatelském prostředí a tlak zákazníků na slevy.
Analytici vycházeli z meziročního růstu v období mezi lednem a říjnem, když čísla v maloobchodu ovlivňují především poslední dva měsíce roku s vánočními prodeji. Z předběžných odhadů je však podle ekonomů zřejmé, že Češi mají stále chuť utrácet. Pro tento rok ale odhadují, že tempo růstu maloobchodních tržeb zeslábne z loňských pěti na zhruba tři procenta.
„Rok 2019 byl z pohledu obchodu nepochybně vydařený, spokojeni museli být i zákazníci,“ řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) Tomáš Prouza. Dodal, že český trh patří mezi ty, kde panuje největší konkurence a z nichž v roce 2019 neodešel žádný obchodní řetězec.
V roce 2019 podával maloobchod podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy lepší výkon než v roce 2018. Maloobchod bez zahrnutí motoristického segmentu rostl od ledna do října meziročně o pět procent, zatím co v roce 2018 za celý rok o 4,9 procenta. „Při zahrnutí motoristického segmentu platí, že růst v roce 2019 činil 3,4 procenta, kdežto 2018 2,7 procenta. Solidní růst spotřeby Čechů výrazně pomáhá z makroekonomického hlediska kompenzovat probíhající citelný útlum v průmyslové výrobě,“ uvedl Kovanda.
Nejvíce se podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka dařilo v segmentu nepotravinářského zboží. Lidé rádi utrácejí za elektroniku či vybavení domácností, služby i luxusní zboží, dodal. Pro výraznější pokles poptávky ze strany spotřebitelů tak zatím analytik Miroslav Novák z Akcenta.cz nevidí důvod. Obchodníkům se bude podle něj dařit i v letošním roce, tempo růstu tržeb bude ale slabší než v roce 2019, očekává tři procenta.
Také obraty prodejců po internetu podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) meziročně porostou až o 15 procent. Jen za Vánoce mohou podle APEK Češi v e-shopech utratit rekordních více než 50 miliard korun.
Nedostatky jsou ale podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky v přílišné regulaci a zbytečně rozvinuté a složité ochraně spotřebitele. „Současně bychom do budoucna rádi dosáhli stejných podmínek pro podnikání on-line i off-line. Oba tyto ‚světy‘ jsou již zcela provázané, a proto je rozdílný přístup k prodeji po internetu podle nás přežitek,“ uvedl Vetyška. Za komplikaci považuje také tlak nakupujících na slevy.
Prouza naopak vidí jako největší problém nejistotu v podnikatelském prostředí, konkrétně chystanou novelu zákona o významné tržní síle a novelu dvojí kvality potravin, která podle něj nesmyslně přenáší odpovědnost za složení potravin z výrobců na prodejce. Hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček poukázal na zákaz prodeje o svátcích v prodejnách s plochou nad 200 metrů čtverečních. „Nejspokojenější jsou s tímto zákonem vietnamské večerky, které přebírají tržby supermarketům,“ dodal.
Zdroj: domaci.ihned.cz