post-title Českému maloobchodu se podle analytiků v loňském roce dařilo, problémem je ale tlak na slevy

Českému maloobchodu se podle analytiků v loňském roce dařilo, problémem je ale tlak na slevy

Českému maloobchodu se podle analytiků v loňském roce dařilo, problémem je ale tlak na slevy

Českému maloobchodu se podle analytiků v loňském roce dařilo, problémem je ale tlak na slevy

Spotřeba domácností byla v loňském roce klíčovým tahounem české ekonomiky. Podle analytiků, které oslovila ČTK, se maloobchodu dařilo. Za problém ale považují pokračující zanikání malých obchodů na vesnicích kvůli vylidňování venkova i konkurenci velkých řetězců, nejistotu v podnikatelském prostředí a tlak zákazníků na slevy.

Analytici vycházeli z meziročního růstu v období mezi lednem a říjnem, když čísla v maloobchodu ovlivňují především poslední dva měsíce roku s vánočními prodeji. Z předběžných odhadů je však podle ekonomů zřejmé, že Češi mají stále chuť utrácet. Pro tento rok ale odhadují, že tempo růstu maloobchodních tržeb zeslábne z loňských pěti na zhruba tři procenta.

„Rok 2019 byl z pohledu obchodu nepochybně vydařený, spokojeni museli být i zákazníci,“ řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) Tomáš Prouza. Dodal, že český trh patří mezi ty, kde panuje největší konkurence a z nichž v roce 2019 neodešel žádný obchodní řetězec.

V roce 2019 podával maloobchod podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy lepší výkon než v roce 2018. Maloobchod bez zahrnutí motoristického segmentu rostl od ledna do října meziročně o pět procent, zatím co v roce 2018 za celý rok o 4,9 procenta. „Při zahrnutí motoristického segmentu platí, že růst v roce 2019 činil 3,4 procenta, kdežto 2018 2,7 procenta. Solidní růst spotřeby Čechů výrazně pomáhá z makroekonomického hlediska kompenzovat probíhající citelný útlum v průmyslové výrobě,“ uvedl Kovanda.

Nejvíce se podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka dařilo v segmentu nepotravinářského zboží. Lidé rádi utrácejí za elektroniku či vybavení domácností, služby i luxusní zboží, dodal. Pro výraznější pokles poptávky ze strany spotřebitelů tak zatím analytik Miroslav Novák z Akcenta.cz nevidí důvod. Obchodníkům se bude podle něj dařit i v letošním roce, tempo růstu tržeb bude ale slabší než v roce 2019, očekává tři procenta.

Také obraty prodejců po internetu podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) meziročně porostou až o 15 procent. Jen za Vánoce mohou podle APEK Češi v e-shopech utratit rekordních více než 50 miliard korun.

Nedostatky jsou ale podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky v přílišné regulaci a zbytečně rozvinuté a složité ochraně spotřebitele. „Současně bychom do budoucna rádi dosáhli stejných podmínek pro podnikání on-line i off-line. Oba tyto ‚světy‘ jsou již zcela provázané, a proto je rozdílný přístup k prodeji po internetu podle nás přežitek,“ uvedl Vetyška. Za komplikaci považuje také tlak nakupujících na slevy.

Prouza naopak vidí jako největší problém nejistotu v podnikatelském prostředí, konkrétně chystanou novelu zákona o významné tržní síle a novelu dvojí kvality potravin, která podle něj nesmyslně přenáší odpovědnost za složení potravin z výrobců na prodejce. Hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček poukázal na zákaz prodeje o svátcích v prodejnách s plochou nad 200 metrů čtverečních. „Nejspokojenější jsou s tímto zákonem vietnamské večerky, které přebírají tržby supermarketům,“ dodal.

Zdroj: domaci.ihned.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Načítání…
  • Hobbies

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptte velit. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do […]

Reference  |  Informace: Nejsou vytvořené žádné položky, přidejte nějaké prosím.