post-title Tyhle prodejny mizí z Česka. Covid není jediný důvod odchodu

Tyhle prodejny mizí z Česka. Covid není jediný důvod odchodu

Tyhle prodejny mizí z Česka. Covid není jediný důvod odchodu

Tyhle prodejny mizí z Česka. Covid není jediný důvod odchodu

Dva roky s covidovými omezeními a uzavírkami znamenaly pohromu jak pro mnoho menších kamenných obchodů, tak pro velké řetězce. Mnoho značek mělo ovšem problémy i dřív a covid je jen dorazil, případně se stal zástěrkou skutečných důvodů, proč odejít z Česka. Projděte si přehled značek, které opustily český trh nebo bojují o záchranu.

Promod

Francouzská módní značka, zaměřená na dámské oblečení, obuv a doplňky, patří k těm, které se z našeho trhu stáhly už v prvním roce pandemie. A nebyla mezi obchody s módou zdaleka sama.

Módní průmysl je jedno z odvětví, na která pandemie a restrikce dopadly nejvíc. „Zásadní omezení provozu nákupních center a desítek tisíc obchodů a provozoven vedlo k tomu, že pro řadu prodejců bylo velmi složité udržet na potřebné ekonomické hladině všechny dosavadní obchody, zvlášť ty nejméně výkonné. Už závěr roku 2020 přinesl vlnu zavírání obchodů, odchodů z trhu či utlumení činnosti, další značky následovaly v roce 2021,“ shrnuje Tomáš Drtina z poradenské společnosti Incoming.

Next

Český retailový trh v roce 2020 opustil i britský oděvní řetězec Next, zaměřený na dámskou, pánskou a dětskou módu a bytové doplňky. Mateřská firma své české pobočky v Česku sice zavřela, ale dětské oblečení stále nabízí franšíza Next se dvěma prodejnami v Praze, konkrétně v obchodním centru Westfield Chodov a v Galerii Harfa. A pokud bude zájem, prodejce do budoucna plánuje dovážet i dámské a pánské oblečení.

„K příchodům i odchodům dochází průběžně a po celém světě – mimo jiné i kvůli postupným změnám v chování zákazníků. To se vyvíjí velice rychle a značky s těmito změnami musí držet krok, aby si udržely stávající a získaly nové zákazníky. Proto je třeba neustále inovovat, investovat do digitalizace prodeje a do komunikace se zákazníky,“ komentuje vývoj na trhu Jan Kotrbáček ze společnosti Cushman & Wakefield. Dodává ale, že na inovace nestačí jenom nápady, potřeba jsou i peníze. „Poslední dva roky pod vlivem covidových restrikcí ovšem maloobchodním nájemcům na síle samozřejmě nepřidaly.“

Camaieu

V roce 2020 odešla z českého trhu i francouzská společnost, která prodává elegantní dámskou módu. Během 18 let otevřela značka Camaïeu v Česku 26 prodejen, pro které proticovidová opatření byla možná už jen poslední kapkou. Své působení ve střední Evropě zakončila společnost insolvencí; problémy má ale Camaïeu celosvětově, zaskočil ji rychlý rozvoj internetového obchodování s oblečením.

Oblečení se štítkem Camaïeu ale můžete pořád koupit – online. Značku v Česku převzala skupina Digital People, která zastřešuje čtyři módní značky a e-shopy – ZOOT, Different, Urban Store a Bibloo.

Orsay

Magazín Forbes na konci května informoval, že módní řetězec Orsay dokončuje jednání o prodeji svých 90 českých a slovenských prodejen. Pokud by nedopadla dobře, čeká prý firmu insolvence.

Značka má problémy i jinde. Minulý týden psal deník Rhein 24, že v domovském Německu zavře Orsay do konce června všechny pobočky a propustí přibližně 1200 zaměstnanců. Důvodem jsou finanční problémy v důsledku pandemie i války na Ukrajině. Šéf společnosti Sascha Bopp opakovaně prohlásil, že by značka mohla pokračovat pod jiným vlastníkem.

Všechny obchody během června značka zavře i v Polsku nebo Maďarsku, informovaly weby Property News a Daily News Hungary.

Hervis

Z českého trhu odchází sportovní řetězec Hervis Sport, který patří pod rakouskou obchodní společnost SPAR. V Česku působil dvacet let. Řetězec se ocitl ve ztrátě 60 milionů korun už před pandemií. Během pandemie se jeho ztráty prohloubily o dalších 40 milionů korun. Část prodejen přebírá německý konkurent Intersport, napsal v únoru týdeník Hrot.

„Devět z našich prodej Hervis přechází pod Intersport. V tuto chvílí zůstávají v Česku otevřené jen dvě prodejny Hervis – v obchodním centru Europark ve Štěrboholech a v Avion Shopping parku v Ostravě. Důvodem k odchodu nebyl covid, ale strategické důvody,“ potvrdila mluvčí řetězce Nicole Berkmannová. Podle informací na webu prodejce by měl být poslední obchod uzavřený ke konci června 2022.

Carpisa

V poslední době se v Česku nedařilo ani Italům. V průběhu pandemie se z českého trhu začala postupně stahovat i italská značka Carpisa. Řetězec už uzavřel prodejny v pražských obchodních centrech Nový Smíchov a Arkády Pankrác. Informoval o tom server E15.

Dedoles

Problémy má slovenský prodejce ponožek a spodního prádla Dedoles, napsal deník SME. Během tří let se mu podařilo zvýšit tržby z 15 na loňských 92 milionů eur, dostal se konečně do zisku – ale pak přišel pokles a společnost nezvládá splácet své závazky. Na konci května firma požádala soud o ochranu před věřiteli a oznámila, že vstupuje do restrukturalizace. Prodejny dál fungují.

Pietro Filipi, Blažek a Kara

„V loňském roce zavíraly značky nižší či střední cenové hladiny, ale i ty, které byly vnímány jako nositelé dobré kvality, často tuzemského původu,“ připomíná Tomáš Drtina z poradenské společnosti Incoming. Poukazuje na krach značek Pietro Filipi, Blažek a Kara. Značka Pietro Filipi kvůli pandemii a nucenému uzavření obchodů skončila v konkurzu s dluhy přesahujícími půl miliardy korun.

Oděvní firmu Blažek Praha začaly existenční problémy trápit už v roce 2020. Firma na sebe podala insolvenční návrh a prochází reorganizaci.

Z covidu se vzpamatovává i další česká oděvní značka Kara Trutnov. ČTK informovala, že k 1. dubnu společnost k splnila reorganizační plán a ukončila přes rok trvající insolvenční řízení.

Iceland

Ke svému konci v Česku směřuje britský prodejce mraženého zboží Iceland, který na sebe 8. května sám podal insolvenční návrh. Společnost ICL Czech, která v Česku prodejny Iceland provozuje, v insolvenčním návrhu jako důvod svého konce uvádí pandemii koronaviru a brexit. Podle insolvenčního rejstříku Iceland dluží v Česku 38 milionů korun celkem 135 věřitelům.

Řetězec ukončil činnost e-shopu a uzavřel několik prodejen. Na stránkách společnosti se sice zobrazuje deset otevřených poboček, nicméně už v době podání návrhu na insolvenci jich bylo zavřených šest z jedenácti.

Nordsee

Do insolvence míří i německá síť rybích restaurací Nordsee, kterou v Česku provozuje společnost Master Mariner. Hlavním důvodem je opět pandemie, napsaly Hospodářské noviny. Podle insolvenčního návrhu firma dluží 32,8 milionu korun. V provozu jsou teď jenom dvě restaurace Nordsee v pražských obchodních centrech Nový Smíchov a Palladium.

Cross Cafe a Costa Coffee

Původem plzeňský řetězec Cross Cafe v Česku dál provozuje dvacet kaváren, z trhu neodchází. Na začátku loňského roku nicméně zavřel pět pražských kaváren, kde během koronavirových omezení nejvíc cítil úbytek zákazníků. V Praze zůstala jediná kavárna na Karlově náměstí.

K podobnému kroku se ve stejnou dobu odhodlal i britský kavárenský řetězec Costa Coffee a uspal téměř polovinu svých kaváren v Česku (33 z 55). Podle údajů na webu řetězce to ale vypadá, že se všechny kavárny podařilo zas probudit a otevřít i nějaké nové. V provozu by teď mělo být 59 kaváren Costa Coffee. Ověřit se to ale nepodařilo – společnost Lagardère Travel Retail, která síť provozuje, na dotazy nereaguje.

Zdroj: https://www.penize.cz

Napsat komentář

Načítání…
  • Hobbies

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptte velit. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do […]

Reference  |  Informace: Nejsou vytvořené žádné položky, přidejte nějaké prosím.