Bezobalové obchody se v Česku ocitly v těžké krizi. Neustál ji řetězec Bezobalu, který po deseti letech končí. „Je nám to strašně líto, ale v následujících týdnech budeme postupně vyprodávat zboží a zavírat,“ informovalo vedení společnosti na sociálních sítích.
Společnost uvedla, že uzavře jednotlivé prodejny i svou neziskovou organizaci. „Náročnou finanční situaci jsme usilovně řešili poslední tři roky, a teď přišel čas si přiznat, že to nedáme. Došly síly, energie i peníze,“ uvedlo vedení. Přesný termín uzavření prodejen zatím v Bezobalu neurčili, nejdříve chtějí vyprodat většinu zboží a umožnit lidem, aby využili dárkové poukazy.
Bezobalové obchody v Česku se v posledních dvou letech ocitly v extrémně náročné situaci. Nedařilo se jim udržet zákazníky, navíc jim stále sílila konkurence ze strany rozvážkových služeb. Samotný rozvoz ale podle šéfa Bezobalu Jiřího Sedláka hlavním faktorem neúspěchu nebyl. „Zákazníci mají jiné priority, než je kvalita potravin. Chtějí jet například na dovolenou. Ekologické produkty přitom během inflace v porovnání s těmi konvenčními tolik nezdražily,“ dodává.
Konkurenci rozvážkových firem pocítily obchody Bezobalu hlavně prostřednictvím silného marketingu. „Tyto firmy dokázaly zákazníka přesvědčit, že nákup u nich je ekologický,“ říká Sedlák. Naopak pohodlí podle něj výraznější roli v úpadku Bezobalu nehrálo.
Řetězec chtěl proti nepříznivé situaci bojovat spuštěním vlastního rozvozu a rozvoje farmy. „Máme vlastní slepice, které zároveň krmíme tím, co se nám nepodařilo prodat,“ popisoval loni pro e15 Sedlák. Farma bude fungovat dál, z původních komerčních plánů ale sešlo. „Sortiment Bezobalu jsme chtěli rozšířit o naše domácí produkty z farmy. Nakonec je ale budeme nabízet spíše známým a přátelům,“ vysvětluje šéf Bezobalu.
Společnost uvádí, že jí zásadní ránu zasadila pandemie, ze které se nevzpamatovala. „Poslední nadějí jsou naše snahy o záchranu nejstarší prodejny na Hradčanské. Jestli je pro vás Bezobalu srdcovka a chtěli byste se na záchraně podílet, tak nám, prosím, dejte vědět v krátkém dotazníku,“ vyzvala firma na webu.
„Část zaměstnanců a zákazníků vytvořila iniciativu, která by ráda prodejnu odkoupila. Pravděpodobně půjde o formu družstevního vlastnictví,“ vysvětluje plán na záchranu pobočky na Hradčanské Sedlák. Nejstarší obchod Bezobalu má podle něj kolem sebe silnou a fungující komunitu. „Hradčanská by mohla fungovat na principu členství. Lidé zaplatí příspěvek a následně budou nakupovat za velkoobchodní ceny,“ přibližuje.
O přesných termínech zavírání prodejen, změnách otevírací doby a dalších praktických věcech bude společnost informovat na sítích a v newsletteru.
Zdroj: e15.cz